West-Vlaan­deren baan­brek­end voor cir­cu­lair beton

Op 3 juli verzamelde het kruim van de Vlaamse bouwsector zich in Veurne om het Circular Concrete Center structureel op de kaart te zetten. De CO2-uitstoot van betonproductie halveren en tegelijk betere producten afleveren is het doel.

Beton is het meest gebruikte bouwmateriaal. Maar ook een met een bijzonder grote ecologische voetafdruk: de betonproductie is verantwoordelijk voor zo’n 8% van de jaarlijkse menselijke CO2-uitstoot. In 2021 vonden de vzw Groen Beton Vert (GBV), die 14 betonproducenten met groene ambities bundelt, en POM West-Vlaanderen elkaar in de ambitie om die in Vlaanderen sterk aanwezige sector in lijn te brengen met de algemene klimaatdoelstellingen.

Na een doorlopen opstartfase in de periode 2021-2023, waarvoor POM West-Vlaanderen via het Europese EFRO-programma financiering kon ophalen, zette het opgebouwde partnerschap op 3 juli een nieuwe stap. De pilootwerking wordt structureel verankerd in het Circular Concrete Center in Veurne. POM West-Vlaanderen en Groen Beton Vert bundelen de krachten met sectorfederaties Embuild Vlaanderen en FedBeton en met het innovatiecentrum van de bouwsector, Buildwise, in de vzw Circular Concrete Center. De vzw treedt op als neutraal adviesloket voor alle vragen rond duurzaam beton.

Publieke en private handen in elkaar

Het geloof in een duurzame toekomst is groot, ook in de sector zelf. Vijf producenten (Group De Brabandere, Jacobs Beton, Willemen Infra, Devagro Beton en Recyclage Harelbeke en de Oosterzeelse Breek- en Betoncentrale) investeren samen met POM West-Vlaanderen in een uniek betonlabo in Veurne. De bv Circular Concrete Lab beheert voortaan het betonlabo en staat in voor de wetenschappelijke onderbouwing van de adviezen van de vzw. “Het labo is uitgerust voor zeer complexe testen op de duurzaamheid van betonmengsels. Het biedt de bouwsector cruciale inzichten in de optimale samenstelling van beton, maar ook op de concrete toepasbaarheid en de effectieve duurzaamheid van de eindproducten,” stelt Pieter De Brabandere, die het voorzitterschap van de bv opneemt.

Jean de Bethune, voorzitter van de vzw Circular Concrete Center: “Het labo staat borg voor een wetenschappelijke onderbouwing van de adviezen die de vzw aan de sector kan aanreiken. Niet enkel de producent is overigens een doelgroep, maar heel de bouwketen. Met onze werking willen we aannemers, architecten en opdrachtgevers overtuigen van de kwaliteiten van duurzaam geproduceerd beton. In de nieuwbouw die we op de Acasus-site in Veurne voor het Circular Concrete Center voorzien zullen bijvoorbeeld sensoren worden ingebouwd die het gedrag van circulair beton meten en de kwaliteit toonbaar maken.”

Innovatie op hoog niveau

Innovatieve betonmengsels op basis van recyclaat, die een enorme klimaatwinst kunnen opleveren, vallen vandaag nog teveel buiten de klassieke normeringen. Het betonlabo wil hier een kentering in brengen en op basis van wetenschappelijk onderbouwde feiten en cijfers controle- en certificeringsinstanties overtuigen van de kwaliteit van het beton. Pieter De Brabandere: “Vanaf vandaag neemt de betonindustrie met Circular Concrete Lab zelf het heft in handen en zullen we de innovaties op de markt loslaten, met de nodige wetenschappelijke bewijzen die de veiligheid garanderen!“

“Met deze samenwerking met de sector zetten we in West-Vlaanderen opnieuw een stap richting structurele verduurzaming,” stelt Jean de Bethune. “Na de inzet op textiel en kunststoffen, in het Circular Materials Center in Kortrijk, vormt de betonsector, goed voor een 11.000 werknemers en zo’n 2,5 miljard euro aan jaaromzet, een belangrijke nieuwe scope. Met onze keuze voor Veurne bevestigen we de economische waarde van de bouwsector in de Westhoek en positioneren we de ganse regio hoog op de innovatieladder.”

Bestuur vzw Circular Concrete Center, vlnr: Willy Goossens (GBV), Jean de Bethune (POM West-Vlaanderen), Caroline Deiteren (Embuild Vlaanderen), Pedro Pattyn (Embuild West-Vlaanderen), Pieter De Brabandere (GBV), Peter De Vylder (FedBeton), Benjamin Blykers (POM West-Vlaanderen) en Jeroen Vrijders (Buildwise)

Projectpartners

FedbetonGroen Beton VertEmbuildBuildwiseDe BrabandereJacobs BetoncentraleWillemenDevagroOosterzeelse breek-en betoncentrale OBBCAgentschap Innoveren + EFRO Vlaanderen

Ik heb een vraag