• Persberichten
  • Ontdek en beleef de korte keten in West-Vlaanderen tijdens de 'Week van de Korte Keten'

Ont­dek en beleef de korte keten in West-Vlaan­deren tij­dens de Week van de Korte Keten’

POM West-Vlaanderen bundelt de krachten samen met Provincie West-Vlaanderen, Inagro, Westtoer en Unizo voor de negende editie van de ‘Week van de Korte Keten’, van zaterdag 18 tot en met zondag 26 mei. Een uitnodiging aan het brede publiek om de korte keten van dichtbij te ontdekken.

Ook de andere Vlaamse provincies, de Vlaamse overheid (Agentschap Landbouw en Zeevisserij), het Steunpunt Korte keten, VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) en tal van lokale besturen en organisaties zetten mee hun schouders onder deze campagne.

Kasteel Kulinair

Provincie West-Vlaanderen trapt de Week van de Korte Keten af met ‘Kasteel Kulinair’, een evenement voor jong en oud op 18,19 en 20 mei in het betoverende decor van Kasteel Ryckevelde in Sijsele. Een event dat naadloos aansluit bij het Kastelen & Abdijenjaar 2024 in het Brugse Ommeland.

Op het menu? Een spannende escape game vol culinaire raadsels en lokale proevertjes. Tijdens het zoeken leer je al spelenderwijs bij over de producten en producenten van 100% West-Vlaams* en het korteketenprincipe. Er worden al 424 deelnemers verwacht over 5 escape rooms. Daarnaast kunnen bezoekers er ook genieten van een hapje en drankje op het zonneterras en de pop-upbar van de twee kastelen op het domein. Kinderen kunnen ondertussen ravotten in het houten speeldorp. Restaurant Ryckevelde tovert voor de gelegenheid een volledige 'korteketenmenukaart' op tafel, met gloednieuwe 100% West-Vlaams gerechten, ontwikkeld door een diëtiste.

“West-Vlaanderen is de belangrijkste toeristische provincie met het mooiste wat Vlaanderen te bieden heeft", zegt gedeputeerde voor Toerisme, Sabien LahayeBattheu. "Zowel de vakantiegangers als de West-Vlamingen blijven de klassieke en eigentijdse troeven erg waarderen. Het vakmanschap van de vele hoeve- en streekproducenten die je ter plaatse in hun productieomgeving kan ontdekken is een meerwaarde tijdens een vakantie in West-Vlaanderen."

Waaier aan activiteiten

Tijdens de actieweek worden in West-Vlaanderen tal van diverse activiteiten georganiseerd zoals hoevepicknicks, winacties, korteketenmarkten en fiets(zoek)tochten langs lekkere adresjes. Tijdens de fietsroute in Damme bijvoorbeeld ontdek je als fietser heel wat lokaal lekkers en landbouwweetjes. Op maandag 20 mei organiseert Westtoer een feestelijk ‘inrijmoment’ waarbij iedereen die zich vooraf registreert een gratis consumptiebon en stuurlint krijgt.

Een overzicht van alle lekkere lokale activiteiten in West-Vlaanderen vind je op www.100procentwest-vlaams.be.

"In West-Vlaanderen zetten we tijdens de Week van de Korte Keten onze hoeve- en streekproducenten en hun producten in de verf", zegt gedeputeerde voor Economie, Jean de Bethune. "Verspreid over de provincie zijn er tal van mogelijkheden om te proeven en te beleven. We moedigen iedereen aan om lokaal te kopen en daarna thuis aan de slag te gaan met producten uit eigen streek. Korteketenverkoop draagt bij aan een veerkrachtige en duurzame lokale economie.”

100% West-Vlaams ondersteunt korteketenondernemers

Provincie West-Vlaanderen, POM West-Vlaanderen en Inagro staan korteketenondernemers intussen al 12 jaar bij in hun verdere professionalisering via de werking ‘100% West-Vlaams’*. Ze brengt lokale smaakmakers samen in een netwerk om de kwaliteit van West-Vlaamse hoeve-en streekproducten te bevorderen en te promoten, volgens het principe van de korte keten. “Een producent die zijn product(en) via de korte keten aanbiedt, verkoopt rechtstreeks aan de eindklant en zet dus zijn eigen (eerlijke) prijs", klinkt het bij eerste gedeputeerde Bart Naeyaert. "Korte keten biedt een waardevolle inkomstenbron en zekerheid voor de landbouwers. Het biedt de mogelijkheid om het bedrijf verder te ontwikkelen door de creatie van extra toegevoegde waarde. Dat vertaalt zich ook in cijfers. Binnen 100% West-Vlaams steeg het aantal hoeveproducenten de laatste 10 jaar van 67 naar 191."

De consument heeft aandacht voor korte keten en lokaal kopen. Labels als ‘100% West-Vlaams’ en ‘streekproduct.be’ zijn goed gekend, dat weerspiegelt zich in de resultaten van de consumentenbevraging van iVOX in 2023. Toch zijn er nog een aantal struikelblokken: de consument vindt de weg nog niet voldoende naar een verkooppunt, herkenbaarheid in de winkel, de vraag naar veel producten op één plaats en het beperkt aantal korteketenverkooppunten. Sensibilisering blijft daarom noodzakelijk. Daarop wordt opnieuw volop ingezet tijdens deze Week van de Korte Keten 2024.

Ik heb een vraag