Drone West 2024 ver­welkomt Skey­Drone voor een veiliger droneluchtruim

Meer informatie

    Wie
    • Didier Decaetecker
    • head of sales
    Bedrijf
    • SkeyDrone
    Locatie
    • Steenokkerzeel

    Drones spelen een groeiende rol in transport en monitoring, maar al dat droneverkeer moet wel in goede banen worden geleid. Het bedrijf SkeyDrone, een dochterbedrijf van de luchtverkeersleider skeyes en Brussels Airport Company, is specialist in Uncrewed Traffic Management (UTM). Een win-win voor operatoren én iedereen die drones wil inzetten: “SkeyDrone maakt het luchtruim veiliger én zorgt dat drone-operatoren vlotter vluchtautorisatie verkrijgen”, zegt Head of Sales Didier Decaestecker. Maak kennis met SkeyDrone op Drone West ‘24.

    Decaestecker (Head of Sales): “SkeyDrone werd in 2020 opgericht door Hendrik-Jan Van der Gucht, toenmalig hoofd innovatie van skeyes, bekend als nationale luchtverkeersleider. Onze businesscase: drones veilig integreren in het luchtruim. Ons verhaal begon met een UTM verkeersmanagementtool waarin een drone-operator zijn vlucht moet aanvragen. Met die planningstool, bekend bij operatoren als de DSA – Drone Service Application – hadden we meteen succes.”

    “In 2022 kwam Brussels Airport erbij als tweede aandeelhouder naast skeyes”, knikt Nele Coghe (Head of Marketing). “We zijn momenteel met 15 medewerkers en groeien snel. We werken vanuit het skeyes gebouw in Steenokkerzeel.”

    Traffic management en detectie
    Didier Decaestecker: “SkeyDrone ontwikkelt oplossingen voor vlot en veilig droneverkeer. Onze drie businesslines? Eén is verkeersmanagement. Daaronder valt de DSA en ook de lower airspace management tool waarin activiteiten in het lage luchtruim, van vuurwerk tot helikopterinspecties, gepland kunnen worden. Twee is dronedetectie. De meeste drones in de lucht zijn ‘open categorie’, dus van liefhebbers. Die vormen weinig risico maar ze hebben geen idee over de wetgeving. De oorlog in Oekraïne heeft onze dronedetectie in een stroomversnelling gebracht: leger en politie hebben veel belangstelling.” Nele knikt: “Dankzij onze dronedetectie werden op Tomorrowland 12 ongeautoriseerde drones uit de lucht gehaald.”

    U-space service provider
    “De derde is U-space services, en in die hoedanigheid staan we ook op Drone West ‘24. De Europese U-space regelgeving is er voor een aangepast en veilig gemaakt luchtruim. Drone- operatoren staan er niet meer alleen voor om hun vlucht veilig te maken. U-space regelgeving omvat traffic management via aangekondigde vluchten en traffic information, waarmee we iedere deelnemer laten zien waar bemande en onbemande luchtvaart zich bevinden. SkeyDrone zal binnenkort als gecertificeerde U-space service provider, tegen een kleine fee zorgen dat alle luchtruimgebruikers uit elkaars weg blijven, in eerste instantie in drukke en complexe luchtruimen zoals luchthavens of zeehavens.”

    Didier Decaestecker, head of sales van SkeyDrone, bij een heatmap van de haven van Zeebrugge.
    Didier Decaestecker, head of sales van SkeyDrone, bij een heatmap van de haven van Zeebrugge.

    West-Vlaamse uitdaging
    “Samen met POM West-Vlaanderen werken we mee aan een gezonde en leefbare drone-industrie voor drone-operatoren én investeren daarom in luchtruimbeveiliging”, benadrukt Didier Decaestecker. “De Noordzee is een kritische omgeving qua luchtveiligheid, zeker pal boven de kustlijn. Het aantal use cases voor drones is groot en kent vele gezichten, van search and rescue tot de bevoorrading van windparken of schepen op zee. Momenteel effenen we samen met de POM het pad om overlandse dronevluchten mogelijk te maken op de as Oostende-Kortrijk. De luchthaven van Kortrijk-Wevelgem ontwikkelt zich tot een echte drone hub en de POM heeft, samen met kennispartner VIVES, met Drone Dock een eigen drone-expertisecentrum. Er is volop potentieel. Ons doel is het luchtruim veiliger maken en tegelijk vlotter vliegtoestemming te krijgen voor drone-operatoren. Iedereen is welkom om SkeyDrone te leren kennen op de stand op Drone West ‘24 waarop de verschillende demo’s van onze softwareapplicaties te zien zijn.”

    Dit artikel verscheen eerder op Made In West-Vlaanderen.

    Ik heb een vraag