• Home
  • Nieuws
  • Nieuwe inzichten voor een toekomstgericht detailhandelsbeleid

Nieuwe inzicht­en voor een toekom­st­gericht detailhandelsbeleid

  • Ondernemerschap
  • Lokaal ondernemen
05/04/2022

Op 30 maart in Lichtervelde ontvingen we samen met OC West meer dan 70 West-Vlaamse burgemeesters, schepenen en ambtenaren lokale economie voor het ‘Voorjaarstreffen Lokale Economie’. Centraal thema was toekomstgericht detailhandelsbeleid.

Ondersteuning lokaal detailhandelsbeleid & realisaties project KICK

Jean de Bethune, gedeputeerde voor Economie, Alain Cnudde (coördinator OC West) en Liederik Cordonni (coördinator detailhandel van OC West) gaven toelichting over de werking en het aanbod van OC West en POM West-Vlaanderen.

Ook de tussentijdse resultaten van het project KICK werden voorgesteld. Binnen dit project werken de steden Brugge, Kortrijk, Ieper, Oostende en Roeselare samen voor het versterken van hun handelskernen. Hun innovatieve acties bieden heel wat inspiratie voor het detailhandelsbeleid van de andere steden en gemeenten in West-Vlaanderen.

Herbekijk hier de presentatie.

Trends in retail: inzichten voor het lokale handelsbeleid

Keynote en retailexpert Gino Van Ossel legde uit hoe de nieuwe consument mee het detailhandelsbeleid van een stad of gemeente vorm geeft. “Door demografische cijfers, pendelbewegingen, bestedingen … in kaart te brengen, krijgt de gemeente heel wat informatie. Heel veel data is al beschikbaar voor lokale besturen en kunnen door POM West-Vlaanderen verder verfijnd worden. Door deze data te koppelen met bijkomende datasest (o.a. passantentellingen, parkeerautomaten, gsm-signalen …), krijgen steden interessante inzichten over bezoekers van de handelskernen.”

POM West-Vlaanderen en OC West investeren mee in deze datakennis, via onder meer de projecten INVEST en KICK.

Kernversterking

Ook het belang van een goede kernafbakening kaartte de retailexpert aan. “Als bestuur kan je nadenken over de lege panden en de mobiliteit binnen de kern. Belangrijk is om ondernemerschap te stimuleren en zoveel mogelijk functies in lege panden te integreren. Door veel functies naar het kerngebied te halen, trek je ook meer bezoekers aan die consumeren.”

Breng de toekomst in kaart

Een goed detailhandelsbeleid is toekomstgericht, vertelde Van Ossel nog. “Kijk niet naar vandaag of morgen maar naar overmorgen en leg een aantal scenario’s klaar. En durf ook bij te sturen waar nodig”, besluit Van Ossel.

Ik heb een vraag