Alpro zet in op duurzaam transport via eigen loskade aan de Leie

Sinds enkele jaren ziet Alpro (Wevelgem) haar exportvolumes gestaag toenemen. Alpro erkent het belang van de modal shift en schakelde Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen in om de opportuniteiten ervan in kaart te brengen. Concreet werd uitgezocht of het transport van exportcontainers naar de Antwerpse haven via de eigen loskade van Alpro aan de Leie, bedrijfseconomisch en praktisch haalbaar is. 

  • Het potentieel is indrukwekkend: 2500 containers per jaar vertegenwoordigen 5000 vrachtwagenritten via de E17. 
  • Het uitgewerkte alternatief herleidt het aantal wegkilometers tot nul, vermindert de CO2-uitstoot op het traject Wevelgem-Antwerpen met 71% en levert een kostenbesparing op van 29%.

5000 vrachtwagenritten minder op de E17

De uitdaging bestond erin om voor de exportcontainerflow een financieel haalbaar alternatief uit te werken via de Alpro-kade. De bestaande Leie-dienst, die Antwerpen met Frankrijk verbindt, bleek een interessante optie. Dit door de combinatie van aanvoer van lege containers en afvoer van volle exportcontainers. Daardoor wordt de afstand per truck, van de kade tot aan de laadpoorten van het magazijn, gereduceerd tot 300 meter. Het resultaat? 5000 vrachtwagenritten minder via de E17. 

Jaagpad zorgt voor uitdaging

Het jaagpad dat rond de loskade van Alpro loopt, vormt echter een uitdaging voor de verdere opschaling van de volumes. Fietsers maken frequent gebruik van dat jaagpad en voor Alpro vormt verkeersveiligheid een absolute prioriteit. Daarom werd beslist om maar maximaal 500 containers per jaar via de eigen kade te verschepen, bovenop de reeds bestaande import van meer dan 500 containers sojabonen per jaar via de Leie. 

Wim Muylaert, Logistiek Manager van Alpro, hoopt in de toekomst het volledige potentieel van deze stroom te benutten: “Dit initiatief speelt in op twee grote maatschappelijke uitdagingen: mobiliteit en klimaat. Als we het veiligheidsaspect verzoenen met de activiteiten op onze kade, kan dit project maximum opgeschaald worden. We zitten hiervoor rond de tafel met de gemeente en de Vlaamse Waterweg.”

Benieuwd welke voordelen de modal shift voor uw bedrijf in petto heeft?

Nog dit eind dit jaar brengen POM West-Vlaanderen en Multimodaal.Vlaanderen gratis multimodale alternatieven in kaart. Interesse?