Startschot promotiecampagne “Ik koop lokaal bij een winkelier van hier”

Deze actie is opgezet ter ondersteuning van de lokale handelaar en kadert in het Europees project Krak West - een initiatief van de Ondernemerscentra West-Vlaanderen, Unizo West-Vlaanderen en 10 West-Vlaamse steden en gemeenten.

Vanaf donderdag 18 mei 2017 delen handelaars in verschillende steden en gemeenten aan hun trouwe klanten een katoenen herbruikbare zak uit. Deelnemende steden en gemeenten zijn : Blankenberge, Brugge, Ieper, Izegem, Koksijde, Kortrijk, Lichtervelde, Oostende en Roeselare.“Detailhandel speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de lokale economie en de maatschappelijke samenhang”, zo opent Jean de Bethune, gedeputeerde voor Economie en dit wordt volop beaamd door de schepenen van lokale economie van de deelnemende steden en gemeenten.

“Bruisende handelszaken zorgen voor een ambiance en dynamiek in de kern. Handelaars hebben het op vandaag echter moeilijk om zich te blijven onderscheiden van hun concullega’s en op te boksen tegen internationale spelers in e-commerce”, bevestigt Rebecca Verhaeghe, coördinator Detailhandel voor de Ondernemerscentra West-Vlaanderen. De partners binnen het project Krak West trekken daarom resoluut en voluit de kaart van kernversterking om de lokale ondernemers een duwtje in de rug te geven. Relevant cijfermateriaal en best practices worden verzameld en uitgewisseld, maar bovenal wil Krak West experimenten stimuleren, zodat steden en gemeenten hun handelaars maximaal kunnen inspireren en ondersteunen.

Het Europees project Krak West werd ingediend i.k.v. de GTI West-Vlaanderen binnen het EFRO Vlaanderen programma. Promotor Ondernemerscentra West-Vlaanderen, Unizo West-Vlaanderen, Blankenberge, Brugge, Ieper, Izegem, Koksijde, Kortrijk, Lichtervelde, Menen, Oostende en Roeselare slaan hierbij de handen in elkaar. De totale projectkost bedraagt 659.412,70 euro op een looptijd van 2 jaar. Het project ontvangt 263.765,08 euro Europese steun van EFRO en 65.941,70 euro provinciale middelen. Dankzij de GTI vloeit er in eerste instantie 20 miljoen euro naar West-Vlaanderen, deze som fungeert als hefboom om in totaal minimaal 50 miljoen euro in onze West-Vlaamse economie te injecteren.

De campagne ‘Ik koop lokaal bij een winkelier van hier’, is één van die acties die het brede publiek moet overtuigen om de lokale retailer te (her)waarderen.

In de nabije toekomst worden nog heel wat andere initiatieven uitgewerkt door de deelnemende steden en gemeenten. De opwaardering van de kernen, het wegwerken van leegstand en zeker ook het uitwerken van een algemene kern- en shopbeleving, zijn hierbij de kernthema’s. Het project werpt de blik ook vooruit en kijkt naar de impact op én naar de kansen voor de retailsector van toenemende digitalisering en technologietrends.

Twee enthousiaste lokale handelaars mochten vandaag in Kortrijk de eerste zakken plechtig in ontvangst nemen, uit handen van hun lokale schepen voor economie, Rudolf Scherpereel en gedeputeerde voor Economie, Jean de Bethune. Eric Wastyn heeft jarenlange ervaring in de retail en baat in de Leiestraat zijn kledingzaak Dolce by Erina uit, ondertussen samen met zijn dochter Eveline en schoonzoon Hein. Ann-Sophie Belaen van de trendy horeca zaak de Tarterie op de Grote Markt startte eind 2016 met haar zaak - een café-restaurant waar ook artisanale taarten en quiches gemaakt en verkocht worden. Je kunt er als klant ook terecht om workshops te volgen. Hiermee is het startschot van deze actie gegeven en spoort Jean de Bethune, gedeputeerde voor Economie ook de overige schepenen aan om snel dit voorbeeld te volgen. Eerstdaags kan u ook in Blankenberge, Brugge, Ieper, Izegem, Koksijde, Kortrijk, Lichtervelde, Oostende en Roeselare bij uw vertrouwde handelaar terecht voor uw uniek exemplaar van deze ikkooplokaal-zak. Alle deelnemende handelaars vindt u terug op www.ikkooplokaal.be – Wees er snel bij !

Meer informatie:

Rebecca Verhaeghe

Coördinator Detailhandel

T: +32 494 53 43 63

E: rebecca.verhaeghe@ocwest.be

www.ikkooplokaal.be