River Terminal Wielsbeke stevent af op 12.000 TEU en zet in op groei

“Strategie POM West-Vlaanderen slaat aan”

De POM West-Vlaanderen startte eind 2014 de River Terminal Wielsbeke via de aanstelling van Delcatrans en Shipit als exploitanten opnieuw op. De terminal kan na twee jaar werking uitstekende resultaten voorleggen. Delcatrans stevent af op ca. 12.000 TEU voor 2016 en Shipit totaliseerde ongeveer 30.000 ton, voornamelijk palletten voor Isolava. In 2017 zal de POM West-Vlaanderen via haar dochtermaatschappij RTW nv, samen met Waterwegen en Zeekanaal 1,7 miljoen investeren in de vernieuwing van het kaaiplateau om de efficiëntie van de overslag te verhogen.

Wat de containeractiviteiten betreft, verzorgt Delcatrans vandaag vier verbindingen per week heen en terug naar de haven van Antwerpen met schepen met een capaciteit van 52 TEU (Twenty Foot Equivalent Unit, container van 6,10 meter lang, 2,44m breed en 2,59m hoog). “We zijn er in geslaagd om een goede samenwerking uit te bouwen met de trouwe klanten van het eerste uur, zoals Manuport, Beaulieu International Group en Unilin”, geeft Dany Eyben, Business Development Manager van Delcatrans aan.

Volgens Delcatrans zit er nog heel veel containervolume in de nabije regio Wielsbeke-Waregem-Kortrijk maar het vergt blijvende inspanningen om de verladende bedrijven naar de waterweg te begeleiden. “Tijdens de opstart was het voor ons ook wat sleutelen aan de operationele werking maar vandaag zijn de kinderziektes uitgezweet en zijn we klaar voor verdere groei. Ondertussen zijn we op RTW erkend empty depot (stockage van lege containers) voor containers van MSC, OOCL en Hapag Lloyd en willen we dit graag uitbreiden.” De logistieke dienstverlener kijkt ook naar de toekomst en wil verder investeren in service. “Opzet is om op termijn over te schakelen naar grotere schepen en een dagelijkse verbinding aan te bieden. We zijn momenteel van plan om te investeren in een bijkomende reach stacker (voertuig voor laden en lossen van containers) om de terminal-operaties nog vlotter te laten verlopen en verder te anticiperen op groei.”

Wat de overslag van palletten betreft verzorgt Shipit voor Knauf/Isolava vanuit Wielsbeke een tweewekelijkse verbinding met Utrecht. Via het kraanschip de Oorderdam wordt telkens 1.350 ton gipsblokken meegenomen en in 2016 zal worden afgeklopt op ca. 30.000 ton. “De samenwerking met Knauf/Isolava verloopt uitermate vlot en het concept van binnenvaart gekoppeld aan een vooruitgeschoven voorraad werkt voor hen uitstekend”, zegt Jan D’Haeyer van Shipit. “Ondertussen zijn we ook de markt verder aan het bewerken voor de ontwikkeling van RTW tot een consolidatiepunt voor bouwmaterialen en wat de overslag van bulk betreft, hebben we onlangs een contract binnengehaald van Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) in het kader van geplande baggerwerken.”

Ook de POM West-Vlaanderen blikt tevreden terug op de voorbije twee jaar en wil maximaal faciliteren om activiteiten op de terminal verder te laten groeien. “River Terminal Wielsbeke is een strategische asset voor de ontsluiting van de industrie in onze regio en vormt een volwaardig alternatief voor de drukke verkeersas Antwerpen-Kortrijk, namelijk de E17”, vertelt Jean de Bethune, gedeputeerde voor Economie. "Spreiding van het vervoer over verschillende modi en flexibele planning vormt de wissel op de toekomst en een deel van de oplossing voor het Vlaams mobiliteitsprobleem. Dit proces – ook wel synchromodaliteit genoemd – willen wij ondersteunen.”

De POM West-Vlaanderen heeft bovendien voor de renovatie van de terminal een aanvraagdossier ingediend in het kaaimurenprogramma van W&Z en ondertussen is deze investering goedgekeurd. “De POM West-Vlaanderen zal in 2017 via haar dochtermaatschappij RTW nv, samen met W&Z, 1,7 miljoen investeren in de vernieuwing van het kaaiplateau zodat de overslag nog efficiënter kan gebeuren. Deze investering wordt voor 80% gedragen door Waterwegen en Zeekanaal en voor 20% door RTW nv”, aldus Jean de Bethune. De POM West-Vlaanderen wil zoveel mogelijk bedrijven begeleiden naar de binnenvaart en is van plan een community op te richten om bijkomende bedrijven te stimuleren om te vervoeren via de binnenvaart en om de werking verder te monitoren. 

 

Meer info:

 

Algemene informatie                                        Gecontaineriseerde goederen        Niet gecontaineriseerde goederen

POM West-Vlaanderen                                    Delcatrans                                            Shipit

                                                              

Alexander Demon                                              Dany Eyben                                          Jan D’Haeyer
Alg. Coördinator Transport & Logistiek          Business Development Manager     Gedelegeerd Bestuurder
E alexander.demon@pomwvl.be                    dany@delcatrans.be                         jan.dhaeyer@shipit.be

M 0494 50 28 76                                                0475 69 69 12                                     0478 55 10 01