POM West-Vlaanderen werkt samen met FCH-JU om waterstofeconomie in West-Vlaanderen uit te rollen

POM West-Vlaanderen ondertekende een samenwerkingsovereenkomst met de Europese Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH-JU). Hoofddoel van de samenwerking is het detecteren van business cases voor toepassing van waterstof in de West-Vlaamse economie. Een ambitieuze studie wordt hiervoor opgezet.

Memorandum of Understanding
De FCH-JU zet een samenwerking op met regio’s en steden in Europa die verregaande interesse hebben in het gebruik van waterstof en brandstofcellen. Bart Biebuyck, voormalig schepen van Economie van de stad Tielt en Executive Director van de FCH-JU: “Regio’s en steden zijn voor de FCH-JU belangrijke partners in de uitrol van de waterstofeconomie. Via de ondertekening van een Memorandum of Understanding is West-Vlaanderen nadrukkelijk mee aan boord.” Eerder ondertekende de Vlaamse regering ook de samenwerkingsovereenkomst. In nauwe samenwerking met WaterstofNet vzw, zal de POM West-Vlaanderen ook de studie van West-Vlaamse input voorzien.  De POM wil deze nieuwe en duurzame technologie snel en concreet  voor West-Vlaanderen toegankelijk maken.

Waterstof
Waterstof kan opgewekt worden uit water met behulp van hernieuwbare energiebronnen zoals wind en zon. Bussen, vrachtwagens, heftrucks, treinen, personenwagens… uitgerust met een brandstofcel rijden dan zonder uitstoot op waterstof. Toyota en Hyundai verkopen al waterstofauto’s en andere merken volgen binnenkort. Vlaanderen ambieert 20 waterstoftankstations tegen 2020. Waterstof leent zich ook uitstekend voor grootschalige opslag van hernieuwbare energie.

Opportuniteiten voor West-Vlaanderen
In de volledige waardeketen van waterstof bevinden zich tal van economische opportuniteiten voor West-Vlaamse ondernemingen, kennisinstellingen en steden en gemeenten. “Dankzij samenwerking met de Europese FCH-JU neemt de POM West-Vlaanderen deel aan een belangrijke studie die de economische opportuniteiten van waterstof voor onze provincie zal onderzoeken”, zegt Jean de Bethune, voorzitter van de POM West-Vlaanderen en West-Vlaams gedeputeerde voor Economie. “Op die manier maakt de POM optimaal gebruik van Europese fondsen.”  Zo zou waterstof in de West-Vlaamse havens opgewekt kunnen worden uit de energie van windturbines op zee of uit grootschalige zonnedaken op bedrijventerreinen. De aanwezigheid van constructeurs van tankstations en waterstofbussen en -treinen in de provincie biedt heel wat aanknopingspunten. Ook toeleveranciers uit de sector van mechatronica en machinebouw kunnen een graantje meepikken. Het wagenpark van gemeenten, intercommunales maar ook voor bedrijven kan verder vergroend worden door waterstofwagens, bijvoorbeeld vorkheftrucks in productie en distributie, in te zetten. Uiteraard zijn tankstations dan ook onontbeerlijk, wat ook burgers kan stimuleren om personenwagens op waterstof aan te kopen.

Over de partners:

POM West-Vlaanderen

De POM West-Vlaanderen zet zich dagdagelijks in om de motor van de West-Vlaamse economie en haar kmo’s duurzaam op een hoger toerental te laten draaien. De POM, voluit de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij, is een verzelfstandigd agentschap dat het sociaal-economisch beleid van de Provincie West-Vlaanderen uitvoert. Concreet focust de POM zich op vier pijlers: Ondernemerschap, Fabrieken voor de Toekomst, Arbeidsmarkt en Transport & Logistiek.

Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH-JU)

The Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH-JU) is een uniek publiek-privaat partnerschap dat onderzoek, technologische ontwikkeling en demonstraties in waterstof en brandstofcellen in Europa ondersteunt. De drie leden van de FCH JU zijn de Europese Commissie, Hydrogen Europe (vertegenwoordiging van de Europese industrie actief in waterstof en brandstofcellen) en N.ERGHY die de onderzoeksinstellingen vertegenwoordigt. In mei 2016 werd West-Vlaming Bart Biebuyck directeur van de FCH-JU.