Hondstrouwe West-Vlaming kan genieten van een groot én uniek winkelaanbod

POM West-Vlaanderen en Ondernemerscentra West-Vlaanderen stellen nieuwe feitenfiches detailhandel voor

West-Vlamingen zijn zeer trouw aan de winkels in eigen provincie. Maar liefst 97,7% koopt het meest de dagelijkse goederen in eigen provincie. Dit springt in het oog in vergelijking met de kooptrouw in de rest van Vlaanderen. Dit blijkt uit de nieuwste editie van de feitenfiche ‘Detailhandel op gemeentelijk niveau’ die door de vijf Vlaamse provincies en Ondernemerscentra West-Vlaanderen ter beschikking wordt gesteld via www.detailhandelvlaanderen.be.
Daarnaast geniet de West-Vlaming van een zeer ruim en bovendien uniek winkelaanbod vlakbij eigen deur.

De POM West-Vlaanderen en Ondernemerscentra West-Vlaanderen maakten nieuwe feitenfiches detailhandel op. Uit de cijfers blijkt dat West-Vlaanderen op dit ogenblik bijna 30.000 handelspanden telt waarvan er 13.000 ingenomen zijn door detailhandel of geschikt zijn voor detailhandel. Ten opzichte van 2008 zijn de winkels gedaald in aantal panden (1.125 panden minder of -8%) maar niet in oppervlakte (stijging van de winkelvloeroppervlakte tussen 2008 en 2016 met 8,7%). Minder winkels dus, maar wel grotere winkels (gemiddeld 213 m² winkelvloeroppervlakte per winkel tegenover 181 m² in 2008).

Ondanks de daling van het aantal winkels, telt de provincie West-Vlaanderen nog steeds 11 winkels per duizend inwoners. Dit is veruit het hoogste provinciale cijfer in Vlaanderen.

West-Vlaanderen is absolute koploper in het aantal unieke, zelfstandige winkels
Ketens trekken passage aan, en in alle provincies wordt dan ook een stijging van het aantal ketenwinkels genoteerd, zo ook in West-Vlaanderen. Een aantal flagstores van internationale merken (Rolex, Galler, Philipp Plein, …) hebben zich binnen Vlaanderen énkel in West-Vlaanderen gevestigd.

Maar wat nog meer typerend is voor het detailhandelslandschap in onze regio is dat West-Vlaanderen het grootste aantal unieke, zelfstandige winkels bezit.

De filialiseringsgraad in West-Vlaanderen is met 21,5% duidelijk de laagste in heel Vlaanderen. Dit betekent dat bijna 80% van de winkeluitbaters unieke zelfstandigen zijn.  Ook hybride winkelconcepten (bijvoorbeeld de Wasbar) en andere innovatieve winkelconcepten (bijvoorbeeld Juttu) duiken op in de West-Vlaamse winkelstraten.

West-Vlaanderen als runner-up in het horeca-aanbod, zorgt voor zuurstof in de kernen
West-Vlaanderen scoort zilver wat het aantal horecazaken (6.590 of 24,8% van het Vlaamse totaal) of cultuurhuizen (422 of 29,7%) betreft. Zeker niet onbelangrijk, want zowel horeca als cultuur zorgen voor zuurstof voor de detailhandel en dragen bij tot een opwaardering van de handelskern.
Deze dynamiek draagt ertoe bij dat West-Vlaanderen de laagste leegstandsgraad kent in heel Vlaanderen.

Veel lokale besturen hebben de laatste jaren acties op touw gezet. Er werd volop ‘gekweekt’, ‘gezaaid’ en ‘gebloeid’ om de leegstand in de handelskernen tegen te gaan. Niet zonder succes: tussen 2014 en 2016 is de winkelleegstand zelfs gedaald tot het laagste niveau in Vlaanderen.

“Detailhandel is belangrijk voor de leefbaarheid van de kernen. Trends zoals e-commerce en een wijzigend consumentengedrag zorgen ervoor dat de detailhandel voor een aantal belangrijke uitdagingen staat”, aldus gedeputeerde voor economie Jean de Bethune. In ondersteuning van de steden en gemeenten blijft de gedeputeerde inzetten op een effectief detailhandelsbeleid door handelskernversterking.

Praktische info

De feitenfiches detailhandel, met cijfergegevens per stad of gemeente, vindt u terug op www.detailhandelvlaanderen.be.

Contactpersonen:
Annelies Demeyere
POM West-Vlaanderen
E annelies.demeyere@pomwvl.be

Rebecca Verhaeghe
Ondernemerscentra West-Vlaanderen
E rebecca.verhaeghe@ocwest.be