Duurzame overslag op River Terminal Wielsbeke verzekerd

POM West-Vlaanderen en exploitanten Shipit en Delcatrans sloten vandaag een concessieovereenkomst om de komende 25 jaar de River Terminal Wielsbeke in goede banen te leiden.

Sinds de overname door de POM West-Vlaanderen in 2014 kan de binnenvaartterminal mooie overslagcijfers voorleggen. Zo verwerkte River Terminal Wielsbeke in 2017 15.000 TEU (1 TEU: container van 20 voet lang, 8 breed en 8,5 hoog). Door deze goede resultaten was een uitbreiding van de capaciteit noodzakelijk. Ook een grondige renovatie drong zich op. De geplande uitbreiding- en renovatiewerken gaan in uitvoering in de eerste helft van 2019. De huidige kaaimuur wordt verlengd met 70m tot een totale kaailengte van 325m. Ook het huidig kaaiplateau ondergaat een volledige renovatie.

POM West-Vlaanderen kocht naast de huidige terminal ook de achterliggende terreinen van ongeveer 3 hectare om de uitbreiding mogelijk te maken. Hiervoor heeft de POM met de huidige concessionarissen met Shipit en Delcatrans een langdurige concessieovereenkomst afgesloten. Shipit, verantwoordelijk voor paletten en andere ondeelbare ladingen, en Delcatrans, verantwoordelijk voor de containertrafieken, zullen elk 50% van de terminal uitbaten. Hierdoor is de exploitatie voor de toekomst verzekerd.

Andere werken gepland in 2019 zijn het optrekken van een nieuw modern bureelgebouw en de aanleg van een weg om de volledige terminal toegankelijk te maken. “De verdere uitbouw van dit multimodaal platform kan zo verder z’n rol vervullen als duurzame extended gateway voor de Vlaamse havens en staat ten volle ten diensten voor de aanwezige industrie uit de regio”, besluit Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen.

V.l.n.r.: Dany Eyben (Delcatrans), Johnny Delbeeke (Delcatrans), Kristof Delbeeke (Delcatrans), Jean de Bethune (POM West-Vlaanderen), Hendrik Verkest (bestuurder RTW), Jan D’Hayer (Shipit), Bernard Boel (Shipit)