De Week van de Korte Keten gaat voor een wereldrecord

Het West-Vlaams Provinciebedrijf Westtoer, de POM West-Vlaanderen en Inagro presenteren de derde editie van de Week van de Korte Keten. Van 26 mei tot en met 3 juni  kunnen bezoekers kennis maken met West-Vlaamse hoeve- en streekproducten. “De Week van de Korte Keten zorgt voor een unieke toeristische uitstraling. Dit jaar presenteren 22 boerderijen een hoevepicknick. Ook fietsroutes en meer dan 100 West-Vlaamse evenementen plaatsen de hoeve- en streekproducenten in de kijker”, aldus Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter Westtoer.Dé grote blikvanger is de wereldrecordpoging hoeve-ijs eten op 3 juni in het provinciedomein Lippensgoed Bulskampveld, een organisatie van KVLV, Vrouwen met Vaart en de provincie West-Vlaanderen. Er wordt gezocht naar 3.050 lekkerbekken die samen proeven van hoeve-ijs. Het record vallen we aan tussen 15 en 16 uur. Alle deelnemers aan de wereldrecordpoging krijgen een gratis hoeve-ijsje. Om een officieel record te kunnen vestigen, worden alle deelnemers geregistreerd. De registratie gebeurt ter plaatse, tussen 13.30 en 15 uur. Nog op de agenda: een proefdag bij een 70-tal lokale verkooppunten van 100% West-Vlaamse hoeve- en streekproducten, boerderijbezoeken, hoevepicknicks met gratis rondleiding, kookworkshops, brouwerijbezoeken,…

Fietsroutes en proeverijen                                                                                           

De Week van de Korte Keten vindt plaats in het Brugse Ommeland, de Leiestreek, de Westhoek en langs de Kust. Vier nieuwe fietsroutes, proeverijen, opendeurdagen bij hoeve- en streekproducenten en boerenmarkten laten het publiek kennis maken met al het lokaal lekkers in de regio. Nieuw is de fietskaart ‘Een bijzonder Boerenverhaal’ in de Oudlandpolder van Zuienkerke, De Haan en Blankenberge. Twee routes van 32 en 42 kilometer loodsen fietsers door een schilderachtig polderlandschap. De fietskaart vermeldt adressen van vakantieboerderijen, hoevewinkels en te bezoeken landbouwbedrijven.

“Hoeve- en streekproducten hebben niet alleen een grote economische waarde. Ze zorgen voor bijzondere couleur locale en unieke beleving. Wie bij streekproducenten op bezoek gaat, ontdekt de echte schatten van een regio”, aldus Franky De Block.

Korte Keten in allerlei vormen en gedaantes                                                                        

De Korte Keten telt steeds meer aanbieders. Wie korte keten zegt, denkt in de eerste plaats aan hoeveverkoop. En terecht: 87% van de uitgaven van de korte keten gebeuren nog op de hoeve zelf. De laatste jaren zien we ook het ontstaan van nieuwe initiatieven in West-Vlaanderen. Denk maar aan buurderijen, voedselteam, Community Supported Agriculture (CSA), stadsboerderijen,… Deze nieuwe initiatieven spelen hoofdzakelijk in op beleving en het gemak van de consument.

Ook het netwerk 100% West-Vlaams hoeve- en streekproducten merkt deze evolutie. Dit zorgt voor een positieve dynamiek in het netwerk. Momenteel telt het netwerk 129 hoeveproducenten die via diverse kanalen hun producten volgens het principe van de korte keten verkopen. Zo bereiken we diverse doelgroepen. Lokale producten dichter bij de consument brengen blijft immers een uitdaging. De Week van de Korte Keten speelt hierop in door consumenten via diverse activiteiten te laten kennismaken met producenten en hun producten.

Gedeputeerde Bart Naeyaert: “De interesse in hoeve- en streekproducten is booming. Consumenten zoeken lokale producten en authentieke smaken. Soms loopt het mis bij het zoeken naar verkooppunten. Via de Week van de Korte Keten moeten consumenten gemakkelijker de weg vinden”.

West-Vlaamse identiteit                                                                                               

Korte keten betekent in de huidige context een korte afstand tussen producerende ondernemer en de eindklant op gebied van voeding. Dit sluit goed aan bij het principe van duurzaam ondernemen. Tal van topproducten worden in West-Vlaamse grond gekweekt of in West-Vlaanderen gemaakt. Landbouwers en kmo’s leveren topkwaliteit. Het label 100% West-Vlaams zet dit alles in de kijker en garandeert de authenticiteit van de producten. Ze maken deel uit van de West-Vlaamse identiteit.                            

Jean de Bethune, gedeputeerde en voorzitter van de POM West-Vlaanderen: “Met topproducten van lokale topondernemers kunnen we niet anders dan slagen in de ambitie om de regio met de laagste voedselkilometers te worden”.

Week van de Korte Keten wordt Vlaamse Week                                                                          

Na het succes van de voorbije twee edities in West-Vlaanderen wordt de actieweek in 2018 voor het eerst ook uitgerold in de andere Vlaamse provincies. Een bewijs dat de actieweek heel wat potentieel heeft. Het bundelen van krachten resulteerde o.a. in één huisstijl en een overkoepelende website www.weekvandekorteketen.be. Dit moet de uitstraling en herkenbaarheid verhogen. De initiatiefnemers zijn alle Vlaamse provincies samen met Departement Landbouw en Visserij, VLAM, de Vereniging van de Vlaamse provincies, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en het Steunpunt Hoeveproducten. De Week van de Korte Keten krijgt naast de steun van de provincie West-Vlaanderen ook de volle ondersteuning van Minister van Landbouw Joke Schauvliege.

Alle West-Vlaamse activiteiten, evenementen, fietsroutes van ‘Week van de Korte Keten’ zijn gebundeld in een magazine, gratis verkrijgbaar bij de West-Vlaamse hoeve-en streekproducenten. Of gratis downloadbaar via https://weekvandekorteketen.be/start/west-vlaanderen/

Attn.redactie / meer info:       

Jean de Bethune, gedeputeerde en voorzitter POM West-Vlaanderen, 050 40 31 65

Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter Westtoer, 0495 24 65 73                                                               

Bart Naeyaert, gedeputeerde en voorzitter Inagro, 050 40 31 91